Scris de sidonia pe / 0 Comentarii
Cu cîte un pahar de oranjadă în fiecare mină, spectatorii — nu foarte mulţi — care populaseră sala, discutau acum toti, fără deosebire de sex, vârstă şi categorie socială, unul şi acelaşi subiect şi anume — aşa cum desigur bănuiţi — despre mesajul piesei.
– Mesajul înseamnă — după părerea mea, dar şi a lexiconului pe care l-am consultat — a precizat un vorbitor — însărcinarea de a spune sau de a duce ceva: pachet, depeşă. Mesaj înseamnă, totodată, comunicarea între puterea executivă şi corpurile legiuitoare. Mesaj, din latinescul missus, înseamnă „trimis”, ceea ce se execută din ordinul sau la rugămintea cuiva. Mesaj mai înseamnă comunicare importantă, transmisă de cineva care este considerat purtătorul unei revelaţii.
– Deci, să vedem, a propus de îndată cel de al doilea înscris la cuvânt, la care din aceste definiţii ne fixăm, sau şi mai bine zis, cu care din ele vom opera. Ţin să adaug că mesaj înseamnă totodată şi semnificaţia profundă a unei opere. Să vorbim, deci, despre ceea ce ne-a comunicat, ne-a transmis — din bunăvoinţă, din ordin, sau pe cale de revelaţie — piesa de teatru pe care am aplaudat-o sau nu, în seara aceasta.
– Cu alte cuvinte, să spună fiecare cu ce s-a ales, să spună ce a înţeles că a avut de apărat sau de condamnat autorul piesei, de partea cărui adevăr sau neadevăr este, care este declaraţia lui de credinţă, partizanul sau duşmanul cărei idei filozofice, politice sau etice se mărturiseşte a fi, în dorinţa de a o propaga prin mijloacele pe care şi le-a ales.
– Eu cred că autorul a vrut să arate în această piesă — s-a exprimat şcolăreşte, numai din cochetărie, un domn foarte bine — că omul modern — şi de aceea consider că această lucrare dramatică este foarte, foarte contemporană! — trăieşte drama tridimensională, a incapacităţii de a-și înţelege timpul în care trăieşte — un timp care refuză să-i dea certitudini fiindcă el însuşi nu le deţine, a incapacităţii de a domestici spaţiul — în sensul alegoric, a incapacităţii de a ajunge la propriul său sâmbure, sfâşiat de contradicţii. Eu m-am recunoscut perfect în personajul principal al piesei, care iniţial se numea Adam, aluzie directă la nostalgia paradisului pierdut. De unde, se vede că în societatea capitalistă nu există idealuri, există numai ambiţii şi că viaţa nu oferă compensaţii decât celor lipsiţi de convingeri.
– Nimic din toate acestea nu mi-a comunicat piesa — a intervenit cineva. Sunt convins că autorul nu şi-a propus nici una din speculaţiile pe care, cu stupoare, le-am auzit rostite aici. Mesajul piesei este după umila mea părere, eterna şi iremediabila adversitate dintre individ şi societate. De aici — şi din acest punct de vedere — sunt cu totul de acord cu antevorbitorul: drama omului modern, disperarea omului modern în faţa unei lumi în care nu îşi recunoaşte semenii — de unde şi decurge totala lui însingurare. Piesa mai are o idee foarte preţioasă: cuvintele au devenit necorespunzătoare şi iată cum autorul atinge şi problema incomunicabilităţii. Este evident, o piesă dintre cele mai contemporane.
– Daţi-mi voie să vă contrazic, ba nu, scuzaţi, să vă pun o întrebare: care este soluţia la toate nenorocirile despre care aţi vorbit? Pentru că şi eu am sesizat că mesajul piesei este adversitatea, dar nu atât între om şi societate, ci mai de grabă, între om şi natură — ceea ce este şi mai grav.
– Nu există soluţie. Este o piesă modernă: pune probleme — acesta este mesajul ei; nu le rezolvă, acesta este mesajul ei.
S-a lăsat o mică tăcere.
– Nu ştiu, poate n-am înţeles eu bine — s-a ridicai timid, un glas; nu ştiu, poate nu mă exprim eu bine, dar mie mi se pare — urmărind drama piesei — că nu este vorba decât de adversitatea dintre două femei care îşi dispută acelaşi bărbat, adversitate care se transformă în solidaritate, în faţa morţii care îi pîndeşte, la un moment dat, pe toţi trei; cele două femei sunt gata să se sacrifice pentru a-l salva tocmai pe cel care le dezbinase timp de mai bine de un deceniu. Aşa că – nu ştiu, poate n-am înţeles eu bine – dar mesajul piesei este generozitatea şi puterea – fără limită – de jertfă a femeii de azi.
– Eu am citit în program că autorul piesei — n-am reţinut exact dacă e american, englez, irlandez sau suedez — îşi propune să demaşte racilele unei societăţi pe cale de dispariţie şi să demonstreze totodată puritatea omului simplu, din popor.
Completamente lămuriţi, toţi, fără deosebire de sex, vârstă sau categorie socială, am mai cerut un pahar cu oranjadă.
text de Sidonia Drăguşanu, revista Teatrul, rubrica Antract, anii 60