Scris de sidonia pe / 0 Comentarii
– Să stăm de vorbă la o masă rotundă, m-am adresat eu cu totul la întâmplare, dar prin sondaj selectiv, unui grup de spectatori şi spectatoare, în pauza dintre un act şi altul, în foyer-ul unui teatru.
– Dar de ce trebuie, neapărat, să fie masa rotundă? am auzit un glas ridicat agresiv peste capetele tuturor, ţintind precis, ca ţeava unui pistol, spre tâmpla mea stingă. Cel care mi se adresase s-a recomandat de îndată, omiţând să-şi spună numele, ca fiind discipolul direct al filozofului, istoricului şi criticului Taine, pretinzând că a asistat chiar la funeraliile acestuia, în 1893. A mai ţinut să ne informeze că, de la Taine, a învăţat că totul trebuie explicat în materie de fenomen artistic, aşa cum poate fi explicat orice fenomen al naturii, un torent, de exemplu. M-am străduit să-i explic, la rândul meu — cu penibile rezultate — că expresia „masă rotundă” datează cam din secolul al treisprezecelea, legată de acele „Romane ale Mesei Rotunde”, în care se povestea viaţa sau un episod din viaţa seniorilor himeric reuniţi, la curtea regelui Arthur de Bretania, şi care în semn de perfectă egalitate între ei, se aşezau în jurul unei mese rotunde — fără cap, şi fără coadă — deci !
Cineva tot din foyer-ul teatrului a tras fără şovăire concluzia, se pare, eronată! — că Masa Rotundă a instaurat pentru prima oară în istoria omenirii egalitatea între oameni. O altă minte însă, mult mai elevată, a corectat: „Egalitate himerică, domnule şi numai intre seniori, tot domnule!”
– Eşti un pragmatic, l-a pus cu autoritate la punct un spectator în vârstă de trei luni şi jumătate. Îşi lăsase căruciorul-landou la garderobă, odată cu bunica.
Mi-am dat imediat seama că tânărul venise pe lume cu „bagajul gata pregătit” — cum spune Anatole France. Sau cum spun alţii: există oameni care se nasc culţi cu o ereditate spirituală — nu discutăm dacă este de ordin ezoteric, sau nu. Apt pentru gândire abstractă, tânărul s-a aşezat pe o canapea în faţa căreia nu se găsea nici un fel de masă, de nici o formă.
– Ce părere aveţi — l-am întrebat eu — despre literatura dramatică, în general și despre cea originală, în special.
– N-am păreri. Am numai convingeri! Şi refuz dialogul. Ca şi Adamov pretind că nimeni nu aude pe nimeni. Am coşmaruri ca şi Adamov, deci mă consider înrudit cu el. Totodată cu Jean Genet, cu Samuel Beckett şi cu alţii.
– Sunt autorii dv. de teatru, preferaţi?
– Da şi nu!
– Dar Shakespeare?
– Depăşit!
– Caragiale?
– N-ar fi existat, dacă n-ar fi citit — din timp — Cântăreaţa cheală. A continuat de îndată: am scris primul meu eseu despre teatru, când număram numai paisprezece zile de la venirea mea pe lume, sau în lume — cum preferaţi! Cunoşti piesa de teatru a lui Roger Vitrac: Victor ou les enfants au pouvoir?
– Da şi nu, am răspuns eu de data asta. Vorbiţi-mi despre ea!
– Am citit doar titlul, îmi ajunge! Este sigur o piesă excelentă.
– Sunteţi şi dv. autor dramatic? s-a încumetat să-l întrebe o doamnă nu tocmai în vârstă — dar destul.
– Aş putea fi. Nimic mai simplu. Totul s-a scris şi totul se re-scrie. Mai bine sau mai prost.
– Piesele romantice vă plac? am continuat eu sondajul.
‘- Romantismul exaltă sentimentele, efuziunile prolixe, a răspuns o fetiţă blondă, căci blondă era.
– Vă plac poate operele clasice?
– Nici! Opera clasică este alcătuită din idei clare. Ea se străduieşte să readucă sentimentele la forme lucide şi logic înlănţuite, care se supun raţiunii. Opera clasică îşi propune să ne înveţe o disciplină. În ordine morală.
– Şi de ce totul trebuie să fie clar? (cel în scutece întreba). Oare forţele obscure, conştiente, sau subconştiente, ale căror impulsuri sunt tot atât de confuze pe cât de puternice, nu sunt vrednice de a fi cercetate şi exprimate în artă? Chiar dacă scapă analizei raţiunii ?
– Spiritul contemporan…
– Dumneata ce profesie ai — am întrerupt-o eu pe blonda copilă, căci blondă era.
– Sunt în anul doi la filozofie. Voi fi sigur cronicar dramatic. Şi te încredinţez de pe acum, voi şti să mă fac temută şi cerută. Reţeta este infailibilă, desfiinţezi totul. Dar dacă dumneata (în ochii mei se uita) ai fi autor dramatic, ce fel de piese ai scrie?
– Aceleaşi pe care nu le-am scris încă!
– Le-am citit! Şi tot ea: Dacă ai fi autor dramatic, ai ţine cont de opinia criticii de specialitate?
Mi-a sărit în ajutor un apărător al clasicismului, nedeclarat:
– Când arta nu va mai îngădui celor nedotaţi cu instinct critic şi cu cultură critică să scrie despre operele de artă, artiştii, fără îndoială, vor acorda oarecare interes intelectual, criticii.
– A spus-o Oscar Wilde — am intervenit eu din onestitate.
Deci este valabil numai pentru timpul şi ţara în care a trăit el.
– Dacă aţi fi director de teatru, ce repertoriu aţi alcătui? Am aruncat întrebarea ca pe o minge. S-o prindă cine vrea.
– Aş milita neobosit, neostoit, pentru promovarea literaturii originale.
– Şi eu, la fel!
– Aşişderea, jur.
– Jur, aşişderea, la fel şi eu!
Frumoasele cuvinte pe care nu le-am mai auzit niciodată pînă atunci, nu m-au împiedicat să răspund: Opriţi-vă nesăbuitele voastre elanuri! Nu vă legaţi la cap fără să vă doară. Prea multe riscuri cu piesele de teatru originale. Piesele din repertoriul dramaturgiei universale sunt întotdeauna mult mai combatante, mai demascatoare, citiţi articolele din program şi vă veţi convinge. Nu e deloc necesar să vă convingă piesa.
– Scrie şi dumneata o piesă — m-a sfătuit cineva, sigur bine intenţionat şi de la aceeaşi masă rotundă — şi semneaz-o de exemplu: Huston. Howard sau Livingroom. Sau dacă preferi: Juliette Garton, sau La Maison.
– O! Autori remarcabili, cu totul remarcabili. Am citit operele lor complete, s-a înflăcărat peste măsură micuţa blondă, (căci blondă era), studenta filoloagă şi cert, viitoare şi îngrozitor de temută şi cerută, cronicară dramatică.
– Depăşiţi, depăşiţi, toţi aceştia pe care i-aţi numit, drăguţă domnişoară — a pus punct discuţiei tinerelul în scutece, care între timp îşi luase de Ia garderobă căruciorul landou în care instalat vertical, se îndrepta prin auto-propulsie spre sală. Începea ultimul act al piesei — al cărei nume îmi scapă. Venisem doar pentru entre-acte.
text de Sidonia Drăguşanu, revista Teatrul, rubrica Antract, anii 60