Scris de sidonia pe / 0 Comentarii
Zizi și formula ei de viață, de Sidonia Drăgușanu, Teatrul Nottara – cronică publicată în revista Teatrul, semnată Al. Popovici
Sunt unii scriitori care au darul caracteristic de a obţine acea „captatio benevolentiae”, pe care Cicero o socotea atât de necesară oricărui orator. Sidonia Drăguşanu este unul din aceşti talentaţi scriitori. Ea ştie să câştige imediat atenţia spectatorilor, să-i cucerească printr-un subiect de actualitate — aproape decupat dintr-o „cronică” jurnalistică —, prin probleme personale, directe, şi prin ţesătura dramatică îmbogăţită cu imagini multicolore, dând chiar şi accentelor de melodramă dreptul să-şi spună răspicat cuvântul.
Zizi e o tânără (problemele universului sufletesc feminin fiind aria principală a preocupărilor autoarei) la un pas de prăbuşirea morală. Victimă a unor influenţe nocive, Zizi ajunge un soi de „fată teribilă”, nepăsătoare, uşor cinică, nu atât imorală, cât lipsită de criteriile moralei. Naraţiunea dramatică e simplă, uşor de urmărit, cu vădit caracter moralizator. Sub influenţa colectivului, şi mai ales a unui tânăr îndrăgostit, ajutată tocmai şi de… stupiditatea agresivă a unor caractere negative, Zizi devine ceea ce de fapt era dintotdeauna o fată bună.
Sidonia Drăguşanu are o replică vie, spumoasă, presărată cu accente umoristice, o intuiţie dramatică certă, declanşînd efecte lirice, alternate cu altele dramatice, neinsistînd asupra nici unuia dintre acestea, deschizîndu-le şi închizîndu-le rapid, ca pe nişte aripi de evantai. Efectul imagistic e plăcut şi piesa, în cea mai mare parte realizată artistic, se urmăreşte de către public cu interes (autoarea a ştiut să voaleze cu o uşoară tentă de mister semipoliţist unele momente ale acţiunii); partea educativă a piesei are adresă directă şi uşor receptibilă.
Autoarea nu a putut ocoli şi unele zone ale convenţionalului, efectele vădit „moralizatoare”. În primul rând, e vorba de caracterul personajului principal, Zizi,, căreia nu i se conferă o „formulă de viaţă” atât de nocivă şi agresivă pe măsura întregii ofensive purtate împotriva ei, şi care e mult mai deşteaptă, mai vioaie, decât prietenele care o „dădăcesc”. Terenul dezbaterilor etice e şi el puţin arid, încât Zizi trebuie să dovedească o răbdare tenace, pentru a putea să-l străbată alături de cele două „coloane” grave, dar sărace în argumente, ale eticii: Verona şi Marga. Mai puţin realizat e şi Radu, îndrăgostitul etern. În sfîrşit, nu putem să nu observăm că, pe alocuri, şi structura dramatică a piesei suferă. Dar publicul se amuză din plin, şi mai ales cine are de învăţat învaţă, fapt ce pledează pentru utilitatea piesei în repertoriu. Aflată la a treia sa lucrare reprezentată, succesul de public obligă autoarea de a găsi modalităţi şi mai ample şi mai complexe de investigaţie dramatică, de a se depăşi în lucrări mai valoroase, create sub semnul exigenţei.
Sanda Manu este o regizoare care se amuză odată cu piesele pe care le înscenează, zâmbind odată cu publicul, având predilecţie pentru o mişcare scenică foarte „allegro vivace”, ceea ce convine cu deosebire piesei. Ea s-a ferit de false investigaţii psihologice, nu a melodramatizat excesiv. Textul şi-a păstrat, ba chiar şi-a sporit culoarea, ritmul, făcînd uneori să treacă neobservată convenţionalitatea unor situaţii. Şi în munca cu actorii, Sanda Manu are meritul unor crochiuri desenate sprinten, cu vioiciune, care dau, în ansamblu, o atmosferă plăcută spectacolului. Din păcate, nu a putut totdeauna să evite o anume linie revuistică, mai ales în mişcarea grupurilor, după cum „dădăceala” celor două colege de cameră putea fi privită cu mai mult umor. I-am reproşa şi stereotipia unor personaje negativ-comice, încărcate uneori excesiv.
Decorul neutru, semnat de Lidia Radian, nu e rodul unei fantezii prea inspirate (costumele sunt adesea lipsite de gust). Rodica Sanda Ţuţuianu a interpretat-o pe Zizi: ea îşi afirmă tot mai mult utilitatea în teatru printr-o personalitate scenică ce-şi desenează cu încetul conturul.
Protagonista a susţinut rolul mai ales prin mişcare şi temperament scenic, ,,jucând în forţă”, adesea cu foarte bune rezultate. Am crezut mai puţin în Zizi „cea păcătoasă”, datorită robusteţei interpretei, şi am fost înclinaţi să-i înţelegem adevăratul caracter, ceea ce a făcut să ni se pară însă şi mai inutilă avalanşa de prelucrări revărsată asupra ei. Tânăra actriţă trebuie să-şi mai sporească însă expresivitatea jocului printr-o ţesătură mai personală, să-şi afle o manieră mai proprie şi mai pregnantă de individualizare a rolului. Restul distribuţiei a fost folosit ca un fundal viu pentru tribulaţiile eroinei, ca o substanţă de contrast. Fără aporturi inovatoare, câteva tipuri se memorează — cele realizate de Athena Marcopol, Niculescu- Cadet, Al. Clonaru (minus supralicitarea efectelor comice), Lucian Dinu. Doi actori tineri apar în roluri diferite de diapazonul lor cotidian: Dorin Moga (schiţa unui pictor puţin ambiguu, rezolvată cu fineţe) şi Petru Popa (o reuşită mască de june comic, şi mai ales o bună ştiinţă a rostirii replicii de efect. Atenţie însă, în ce priveşte maniera, la influenţele altor tineri comici!).
„Grupul etic”, jucat de Sanda Băncilă, Lili Nica şi Tony Zaharian, şi-a făcut datoria cu energie, serios, dar cam anost. Prin ceea ce are viu, sincer, direct, tineresc, piesa Sidoniei Drăguşanu şi spectacolul realizat de Sanda Manu prilejuiesc o agreabilă seară de teatru.
Al. Popovici