Scris de sidonia pe / 0 Comentarii
Cortina se rostogolise și ea în hohote de râs — aproape leşinată! — după ultimul act al farsei în care autorul cumulase cele mai insolit-comice situaţii, reuşind să descurce tot ce încurcase nesilit de nimeni, în actele unu şi doi, folosind toate qui-pro-quo-‘urile posibile şi incredibile, replicile cele mai ping-pong — cu un haz imediat, mai contagios decât o tuse bine sincopată şi frăţeşte aliată cu un guturai exploziv, în rafale.
Ce bine se amuzase, ce franc, fără inhibiţii, cronicarul dramatic X. apologet exclusiv al pieselor de idei, neapărat obscur-filozofice. Şi în câtă armonie, mi-am dat seama, trăieşte cu părinţii săi, cu soţia sa, cu socrii, cu copiii şi nepoţii, toţi prezenţi, în şirul de fotolii. Toţi cu gura în semilună, toţi râzând, plin, cald, plăcut — zgomotos, într-un unison de receptivitate şi reactivitate, care te face să te gândeşti că există totuşi pe lumea asta şi familii foarte, foarte unite!
Aşteptam cu nerăbdare să apară cronica, în care speram să găsesc ecourile acelei bune dispoziţii, pe care i le dăruise autorul piesei, şi chiar câteva cuvinte de gratitudine. Îmi ziceam că aşa se cuvine: ai petrecut bine aseară, nu consideri a doua zi că te-ai compromis!
Să vedeţi minune, cronica s-a ivit foarte curând, am dibuit-o anevoie în publicaţia care o adăpostea, nu sub titlul piesei, fiindcă cu totul alta e moda: dacă piesa se numeşte – de pildă – Florile, zorile – în capul cronicii cu literele cele mai falnice şi chipeşe, vom citi: „Un conglomerat al nonsensurilor”. Fără drept de apel!
Râsul este prin esenţa lui — ne introducea în temă, simpaticul cronicar X — de o sorginte primară, elementară, viscerală. Omul evoluat ştie să-şi reprime acest reflex, ştie să facă o deliberată meditaţie, ştie să facă transferul acestei supape de un ordin inferior, aproape biologic, într-o meditaţie superioară, exhaustivă — la al cărui capăt, nu poate apărea decât surâsul sceptic sau ambiguu. De altminteri, nimic mai facil, decît de a dezlănţui râsul: purtaţi un costum elegant, alb, şi propuneti-vă să cădeţi într-o mlaştină; aşezaţi-vă, cu un tonaj serios, pe un scaun fragil şi vă asigurați succesul unui irezistibil gag de comedie. Şi aş putea continua exemplele, dar mă opresc aici!
Autorul aşa-zisei „farse” pe care Teatrul a înscris-o, de curînd, în repertoriul său (mizând pe un succes de public!!) îşi ia sarcina — dragă Doamne! — de a ne convinge — nici mai mult nici mai puţin — că simularea unui sentiment, duce, finalmente, la o trăire autentică: înfăşurarea în propria ta farsă! Dar, autorul se ambiţionează să ne demonstreze că procesul poate fi şi… involutiv (sic!).
Să precizăm: nu avem nimic împotriva „genului uşor”, sau aşa-ziselor „spectacole de divertisment”. Poate că ele îşi justifică într-adevăr, necesitatea. Pe aceste „idei”, autorul, căruia nu i se poate contesta rutina, ţese la două gherghefe” deodată, o foarte şubredă canava, pe care brodează apoi cu migală, după nişte modele prea bine cunoscute, „motivele” ornamentale — parazitare — menite să provoace cu tot dinadinsul râsul!
Suntem dispuşi să facem chiar de la început, rabatul cuvenit — cu condiţia însă ca nici bunul nostru simţ comun, nici elementarul nostru simţ estetic, să nu fie lezate!
Inepţia plată, non-sensul — oricât am accepta convenţionalul în teatru! — vulgaritatea agresivă, sunt adevărate atentate la bunul gust al unui public pe care şi dramaturgia noastră, laolaltă cu celelalte arte, se străduieşte să-l educe!
Toate eforturile — eroice, adesea! — ale echipei de actori care au încercat să „învioreze” cu talentul, cu fantezia lor — textul tern, al sus-numitei „farse” şi, deopotrivă, monotonia acţiunii, s-au concretizat într-o uriaşă plictiseală — perfect comunicabilă între scenă şi sală! Dar nu acea „plictiseală”, nobilă, intelectuală, care se asimilează treptat, treptat, captând zonele noastre de receptivitate filozofică! O, nu, acel „plictis” care deghizează în inerţie clipa de gestaţie, sau revelaţie, ale celor mai profunde sensuri! Aştept acele piese care să ne „plictisească” fertil, creator — care să ne solicite chiar efortiul de a le asculta până la capăt; numai astfel vom putea duce bărbăteşte bătălia deschisă, împotriva superficialităţii, a prostului gust pe care le propagă produsele în serie, aşa- zisele spectacole divertisment!
Am citit cronica şi m-a cuprins şi un fel de remuşcare şi un fel de ruşine, că râsesem atât de bine, la… piesa aia, să nu-i mai pomenesc numele! Şi cum mă lăsasem înşelată: cronicarul X. şi cu toată familia lui, vărsaseră la unison, lacrimi de durere, de dezolare, tânjind cu toţii, tot la unison, după o nobilă şi elevată plictiseală!
O săptămână mai tîrziu. mi-am cumpărat bilet, la aceeaşi piesă, jurându-mi să nu zâmbesc, ca să mă reabilitez în propriii mei ochi — şi eventual şi în ai altora. L-am reîntâlnit pe cronicar, de data aceasta însoţit de nişte rude din provincie. Se scuza faţă de ele:
N-am găsit bilete decât în rândul nouă (de acolo, sigur, interpreţii nu-l puteau repera) piesa are un enorm şi foarte bine meritat succes! O să vă distraţi, o să râdeţi, cum n-aţi mai râs de mult. E necesar, pentru o lume obosită, obosită, obosită, care are nevoie, de deconectare, deconectare, deconectare”.
Of, of, amărâta de piesă veselă, mi-am zis eu! E ca fata moşului din poveste: ea trebăluieşte, ea ţine casa, ea e curăţică, cuminţică, harnică şi spornică, dar n-are ochi s-o vadă fata babei!
text de Sidonia Drăguşanu, revista Teatrul, rubrica Antract, anii 60